Fysieke veiligheid

Het thema "fysieke veiligheid" gaat over veiligheid op school en het voorkomen van ongelukken. Onderwerpen die bij dit thema horen zijn onder ander: veiligheid op het schoolplein, veiligheid tijdens gymlessen, verkeersveiligheid, brandveiligheid, gehoorveiligheid en school- en klassenregels.

 

Advies Schoolveiligheid

Het schoolveiligheidsteam van Halt is een team van deskundigen op het gebied van veiligheid in en om school. Zij zijn op de hoogte van alle aspecten van sociale veiligheid. Het team geeft adviezen op maat over aanscherping en verbetering van de sociale veiligheid en/of het veiligheidsbeleid en biedt handreikingen om de adviezen in de praktijk te brengen. 

Het schoolveiligheidsteam stimuleert en ondersteunt bij de totstandkoming en het waarborgen van (bestuurlijke) afspraken tussen de school en andere partijen: politie, gemeente, veiligheidshuizen en het Centrum voor Jeugd en Gezin. Daarnaast heeft het team als taak het versterken van de betrokkenheid van ouders, docenten en leerlingen bij het veiligheidsbeleid. Het beleid (fysieke) veiligheid wordt in schoolveiligheidsplan vastgelegd

Advies Schoolveiligheid

Arbomeester

Om alle risico’s in en om uw school te inventariseren en te evalueren maakt u een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). Een gezonde en veilige werkomgeving voor uw werknemers is immers essentieel.Om besturen en scholen te ondersteunen bij het opstellen van de RI&E is sinds 2007 het digitaal instrument Arbomeester ontwikkeld. Het is  een risico-inventarisatie en evaluatie-instrument en een quickscan voor het personeel over arbeidsbeleving.

Arbomeester

Digitale Risicomonitor

De Digitale Risicomonitor is een praktisch toepasbaar instrument. Een breed aantal thema’s rondom de veiligheid van kinderen en medewerkers op en rond de school worden geïnventariseerd. Vervolgens kan er automatisch een actieplan en rapportage worden gegenereerd.

Niet verplicht, wél erg nuttig. De Risicomonitor richt zich vooral op de kinderen. De veiligheid van het schoolgebouw, het bewegingsonderwijs én het verkeer rond de school komen onder andere aan bod.

 

Digitale Risicomonitor

Gehoorschade: interventies en materialen

Gehoorschade: interventies en materialen geeft een overzicht van:

  • Interventies
  • Lesmaterialen
  • Websites
  • Campagnes
Gehoorschade: interventies en materialen

Geluidstuin, interactieve website

De interactieve website ''geluidstuin'' is ontwikkeld voor kinderen van 9 t/m 12 jaar. De site informeert kinderen over het gehoor, het belang van een goed gehoor, wat geluid is, wat de oorzaken en gevolgen zijn van gehoorbeschadiging en hoe je je gehoor kunt beschermen.

De website kan op school worden ingezet tijdens een project rondom gehoor, geluid en/of gehoorschade. Speciaal voor klassikaal gebruik is een opdrachtkaart ontwikkeld, waarmee kinderen in een half uur tijd een aantal belangrijke onderdelen van de website doorlopen.
Geluidstuin, interactieve website

Gezonde schoolpleinen

Een gezond schoolplein geeft leerlingen de ruimte om te bewegen en te spelen in een uitdagende, groene en rookvrije omgeving. Tijdens én na schooltijd. De website staat boordenvol praktische tips en voorbeelden zodat scholen zelfstandig aan de slag kunnen met het ontwikkelen van een Gezond Schoolplein. Het project is bedoeld voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.
Gezonde schoolpleinen

Hoortoren

De Hoortoren bestaat uit een bewaardoos met lespakket voor alle groepen van de basisschool. Voor de onderbouw zijn er vrolijke vertelposters, voor de bovenbouw gelamineerde opdrachtkaarten. Voor de bovenbouw is er ook een DVD opgenomen, een film over geluid en preventie van gehoorbeschadiging. Het interactieve karakter van het lespakket maakt dat de informatie beter wordt opgenomen.

Het lesmateriaal is gedifferentieerd naar vier niveaus. Bij alle materialen hoort een handleiding met extra lessuggesties en kopieerbare werkbladen. De Hoortoren is zowel geschikt voor gebruik in de klas als voor een project.

Bij de hoortoren hoort een digitale decibelmeter. Uw leerlingen meten daarmee exact hoeveel decibel verschillende geluiden voortbrengen.

Van de Hoortoren is ook een digitale versie beschikbaar. Deze versie is geschikt voor het digibord. Bovendien is de digitale versie uitgebreid met een opdrachtkaart voor groep 7 en 8. De opdrachtkaart geeft extra verdieping op gehoorbescherming. Verder zijn er toetsen opgenomen om te controleren of leerlingen de opgedane kennis hebben onthouden.

Dit lespakket ontving van het Centrum Gezond Leven het predicaat: Goed beschreven.

Hoortoren

Lespakket Halt: thema’s rondom jeugdcriminaliteit

Halt heeft een lespakket met diverse thema’s rondom jeugdcriminaliteit voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs. De lessen zijn aangepast aan het niveau van de groep. Het thema van de les wordt samen met de school gekozen, zodat de les goed aansluit bij wat bij de leerlingen speelt. Halt laat tijdens de les de jongeren actief nadenken over jeugdcriminaliteit en veiligheid. Halt betrekt leerlingen in de discussie en zet hen aan tot nadenken over hun gedrag, de mogelijke gevolgen ervan en hun eigen verantwoordelijkheid. Jongeren leren dat zij een keuze hebben.

Thema’s van de voorlichting:
1.     Jeugdcriminaliteit
2.     Normen en Waarden
3.     Invloed van de  groep
4.     Gevolgen van gedrag
5.     Online Veiligheid: sociaal media en digitaal pesten
6.     Overlast en respect
7.     Overlast tijdens de Jaarwisseling
8.     Veilige Publiek Taak
Lespakket Halt: thema’s rondom jeugdcriminaliteit

Ouderbijeenkomsten

Het betrekken van ouders vergroot het effect van de voorlichting. Ouders vervullen een voorbeeldrol en kunnen thuis met hun kind nog eens over het onderwerp praten en hen ondersteunen bij wat ze hebben geleerd. Tijdens de ouderbijeenkomst staat Halt stil bij de leef- en denkwereld van jongeren en welke rol ouders kunnen vervullen.

De bijeenkomsten zijn praktisch en gericht op de vragen die bij ouders leven. Ook kunnen de ouderbijeenkomsten zonder voorlichting aan de leerlingen worden ingezet. Voorkomende thema’s zijn:  Veilig Buitenspelen, Kattenkwaad, Invloed van de groep en Online Veiligheid.
Ouderbijeenkomsten

Slim met de zon

Je beschermen tegen de zon is belangrijk! Voor nu en later. Slim met de zon maakt kinderen hier op een vrolijke en verrassende manier van bewust. Het lespakket is geschikt voor alle groepen van het basisonderwijs. Voor iedere bouw zijn er op maat gemaakte lessen.

In de onderbouw maken kinderen kennis met warmte, schaduw en zonverbranding. De middenbouw ontdekt de verschillende huidtypen. De bovenbouwers worden zonverkenners. Zij maken de school "zonproof".

Slim met de zon

Vallen is ook een sport

Lespakket voor bewegingsonderwijs op de basisschool. Het lespakket is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs. Uit onderzoek blijkt dat kinderen steeds vaker een blessure oplopen doordat ze verkeerd terecht komen na een val. Thuis, bij het buitenspelen, maar ook op school. Vallen is niet altijd te voorkomen. Het hoort erbij. Mede doordat kinderen tegenwoordig te weinig bewegen en vaker last hebben van overgewicht, komen steeds meer leerlingen na een val op de spoedeisende eerste hulp terecht. Met deze methode kunnen leraren het risico op valletsel halveren.
Vallen is ook een sport

Veiligheidseisen schoolplein

In bijna elke wijk en bij elke school  is er wel een speeltuintje of grasveld waar kinderen lekker kunnen spelen.  Op deze website kunt u informatie vinden over speeltoestellen en speelgelegenheden zodat het een veilige plek voor kinderen is.

Achtergrondinformatie over wetgeving, normen en beheer: informatie over de veiligheidseisen van schoolpleinen en toestellen en verantwoordelijkheden.

 

 

 

Veiligheidseisen schoolplein

Veiligheidskaart NJI

De Veiligheidskaart van het NJI is een digitale checklist ten behoeve van het (ontwerp van een) schoolveiligheidsplan.

De school kan het veiligheidsbeleid toetsen aan:

  • Wat wettelijk verplicht is.
  • Wat in het algemeen in het onderwijs wenselijk is 
  • Wat voor de school geschikt is.
  • Aan de hand van de toetsing kan de school haar beleid verbeteren en vertalen in een concreet veiligheidsplan. De bijlage bij de veiligheidskaart bevat aanbevelingen voor het stapsgewijs verwezenlijken van het veiligheidsplan

     

     

     

     

     

     

     

     

    Veiligheidskaart NJI

    Verkeerseducatie Veilig Verkeer Nederland

    Veilig Verkeer Nederland heeft verschillend  educatiemateriaal voor verkeerseducatie op school beschikbaar. Op de website is het volledige aanbod zichtbaar. Zo is er bijvoobrbeeld een  doorlopende verkeerseducatielijn ontwikkeld voor het basisonderwijs. Leerlingen uit de groepen 1 t/m 8 kunnen daarmee op hun eigen niveau aan de slag met verkeer en verkeersveiligheid.

    Verkeerseducatie Veilig Verkeer Nederland

    Wheeliepop app

    Veilig Verkeer Nederland heeft vandaag een game gelanceerd die jongeren bewuster maakt van het gevaar van smartphonegebruik tijdens het fietsen.

    In opdracht van de gezamenlijke provincies (IPO) is de game WheeliePop ontwikkeld. Hiermee wordt het bewustzijn van het gebruik van de telefoon op de fiets spelenderwijs vergroot met als doel een bijdrage te leveren aan een daadwerkelijke gedragsverandering bij jongeren. Zo fiets je langs weilanden, over wegen door de stad en zelfs over een lopende band in een fabriek. Daarbij ontwijk je alle obstakels die je onderweg tegenkomt en krijg je appjes of telefoontjes. De uitdaging is om dit te negeren.

    De game is ontwikkeld voor jongeren tussen 12 en 16 jaar. Jongeren in deze leeftijdscategorie zijn een risicogroep. Zij zijn vaker slachtoffer in het verkeer doordat zij zich laten afleiden door hun smartphone. Hier liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag zoals het toenemen van risicogedrag bij pubers en de invloed van vrienden die op deze leeftijd belangrijk wordt. Maar ook fietsen de middelbare scholieren langere afstanden dan basisschoolkinderen. Het is aannemelijk dat smartphone gebruik op de fiets een grote oorzaak is van de vele ongevallen. Uit onderzoek bij deze doelgroep is gebleken dat in bijna 25% van de duur van de fietsrit de smartphone wordt gebruikt, om te Snapchatten, Whatsappen en te Spotifyen. WheeliePop leert jongeren dat goed opletten in het verkeer belangrijk is en dat telefoon een afleidende factor is.

    Het IPO heeft de game vooraf getest op jongeren tussen 12 en 16 jaar. Het blijkt dat het spelen van de game een bijdrage levert aan een beter besef van het risico van smartphonegebruik op de fiets. Na het spelen is onderzocht of deze jongeren anders handelen tijdens het fietsen. WheeliePop zorgt er voor dat spelers minder vaak vinden dat even snel een bericht beantwoorden op de fiets best kan. Met deze game willen provincies en Veilig Verkeer Nederland een invulling geven aan het convenant ‘Veilig gebruik smartphones in het verkeer’ dat zij samen met andere overheden en maatschappelijke partijen sloten. Het doel van het op 6 september gesloten convenant is dat het verkeerd gebruik van smart-devices in het verkeer drastisch afneemt.

    De game is gratis beschikbaar via Google Play en via de Appstore en  prima geschikt voor een uitdagende verkeersles in groep 7 of 8 van de basisschool.

     

    Wheeliepop app

    Uitleg over de verschillende pijlers

    Beleid en regelgeving

    Afspraken, regels, protocollen en de handhaving daarvan.

    Signaleren

    Vroegtijdige signalering van bekende risicofactoren bij individuele leerlingen.

    Schoolomgeving

    Fysieke en sociale omgeving van leerlingen en schoolpersoneel.

    Gezondheids-educatie

    Het aanbieden van informatie en voorlichting over gezondheid aan leerlingen.

    Kinderopvang

    partners 5a

    Fier GGD Fryslan Halt Sport Fryslan Cedin VNN Kinderdietisten Friesland Sense CSGNN VNN IVN